Een “Artists Impression” van het nieuwe Antwerpse luchthavengebouw. (coll. Dirk Buytaert)
De modernste “luchtvaartstatie” van Europa
Omwille van de Wereldtentoonstelling in Antwerpen in 1930, werd er beslist dat Antwerpen een luchthavengebouw nodig had dat die naam waardig was. Minister van Verkeer Maurice Lippens liet hiervoor een wedstrijd uitschrijven. Het “nieuw zakelijk” ontwerp van architect Jasinski viel hierbij het meest op. Het eindresultaat is na 80 jaar nog steeds operationeel...
Het houten chalet dat sinds 1925 in gebruik was, was dan wel voldoende voor een vliegveld, maar de belofte was gemaakt om Antwerpen een luchthaven te bezorgen. Kwam daarbij dat Antwerpen in 1930 gaststad zou zijn van een wereldtentoonstelling. Maurice Lippens, minister van Verkeer, organiseerde een wedstrijd. Hoewel het ontwerp van Jasinski slechts de tweede plaats behaalde, werd het toch uitverkozen om gerealiseerd te worden.
Op 30 december 1929 werd door de minister, onder grote belangstelling, de eerste steen gelegd.
Hoewel het bar slecht weer was, kwam de man heel toepasselijk vanuit Brussel gevlogen met een Fokker van Sabena. Piloot van dienst was chef-piloot Prosper Cocquyt.
De onderaardse gang die het gebouw met de inschepingsvloer zou verbinden, bleek voor die tijd iets te vooruitstrevend en werd door de jury geschrapt.
Het ontwerp heeft echter de veranderingen in vormgeving en architectuur goed doorstaan, en oogt vandaag de dag nog steeds modern.
Het gebouw was bij de opening dan ook de modernste “luchtvaartstatie” van Europa.
Foto onderschriften (boven-links tot onder-rechts)
Stampe en Vertongen Museum vzw
Internationale Luchthaven Antwerpen
Gesloten op Paaszondag en in de maanden augustus, januari en december.
Alle rechten voorbehouden | Stampe en Vertongen Museum vzw