PKB

Karel Bos '28.

Karel Bos (25/05/1928 - 22/11/2020)


Karel Bos werd geboren in Alkmaar, Nederland, op 25 mei 1928. Hij stamt uit een geslacht van smeden.

Als kleine jongen in de dertiger jaren van de vorige eeuw was hij al geïnteresseerd in vliegtuigen. Hij rende het huis uit om te kijken wanneer hij een vliegtuig hoorde overkomen. Gedurende zijn tienerjaren, tijdens de Tweede Wereldoorlog was hij gefascineerd door de steeds overvliegende geallieerde vliegtuigen die op weg naar Duitsland waren. Toen hij op zekere dag hoorde dat er een Spitfire was neergestort in de omgeving, ging hij er heen en vond de lederen helm van de piloot.

Na zijn middelbare school studeerde Karel werktuigbouwkunde aan de MTS te Rotterdam. 

Hierna volgden drie jaar legerdienst waar hij werd uitgekozen voor een officiersopleiding.

Als vierentwintigjarige jongeman emigreerde hij in 1952 naar Zuid-Afrika waar hij de eerste Bosalfabriek oprichtte om uitlaatsystemen voor auto’s te fabriceren.

 Vliegen en vliegtuigen fascineerden hem nog steeds en in 1957 nam hij vlieglessen in een Piper Cub op Wonderboom Airfield dicht bij Pretoria.

In 1968 besloot Karel, intussen met vrouw en drie kinderen, naar Europa terug te keren omdat hij daar grote mogelijkheden zag voor zijn ondernemingslust. Het land van zijn keuze werd België, daar heerste een goed arbeidsklimaat en de overheid verwelkomde buitenlandse investeerders omdat zij werk verschaften aan de bevolking.

 In 1980 liet Karel zijn inmiddels achttienjarige zoon vlieglessen nemen en kreeg toen zelf ook de smaak weer te pakken.

Hij leerde zweven bij de vliegclub van Brasschaat. Toen hij zelf een Janus zweefvliegtuig met een thuisbrengmotortje aanschafte, werd dit aanzien als een motorvliegtuig en moest hij weer een brevet halen. Zo nam hij terug vlieglessen bij zijn toenmalige stafpiloot Danny Cabooter.

Danny overtuigde Karel om mee in de droom van de Stampe SV-4 te stappen en hij was bereid om het museum te financieren. 

Karel vloog op SV-4, T6 Harvard en uiteindelijk ook Spitfire, zijn grote droom.

Om zijn uitzonderlijk ondernemerschap werd hij benoemd tot Doctor Honoris Causa aan de Universiteit van Stellenbosch.



Foto onderschriften (boven-links tot onder-rechts)

  • De vliegmicrobe sloeg toe : Karel Bos in zijn Janus zweefvliegtuig.
  • Karel kocht een aantal Wereldoorlog I-replica’s uit de verzameling van Ryder’s Replica Fighter Museum in Alabama, USA, die nu deel uitmaken van het Stampe en Vertongen Museum.
  • John Romain vloog regelmatig, op vraag van Karel Bos, een Spitfire over om deel te nemen aan de Antwerp Stampe Fly In.
  • Nog even de motor primen en dan kunnen we weer de lucht in....
  • En na de vlucht even de dorst lessen.
  • Karel was altijd gefascineerd door mechaniek. Hier met Carl Gootzens Dnepr motor.
  • Karel was fier op zijn Stampe SV-4, de OO-GWA.
  • Danny Cabooter en Karel Bos, de stichters van het Stampe en Vertongen Museum.
  • Karel en zijn ultieme droom de Spitfire. Hier samen met Larry Henderson op de vleugel van de G-OXVI.
Share by:
Privacybeleid Cookiebeleid