P01

WELKOM

Jean Stampe en Maurice Vertongen besloten in 1923 op het pas geopende vliegveld van Antwerpen een vliegschool op te richten, met als doel de toekomstige piloten een betere opleiding en voorbereiding te geven dan degene die zij zelf tijdens de Eerste Wereloorlog hadden gekregen. 

Niet tevreden over de beschikbare vliegtuigtypes, besloten ze hun eigen ontwerpen te maken en te commercialiseren. Dit gebeurde met de hulp van ingenieur Alfred Renard en resulteerde in een reeks RSV-toestellen. Wanneer Renard besliste om voor eigen rekening te gaan werken, werd de Russische immigrant Georges Ivanow aangetrokken. Hij tekende verschillende types die de aanduiding SV meekregen, waarvan de SV-4 de meest bekende en gewaardeerde is. Dit ontwerp dat inmiddels meer dan 80 jaar oud is, is nog steeds populair bij de oldtimerliefhebbers en heeft een indrukwekkende staat van dienst. 


In 1995 besloten Karel Bos en Danny Cabooter, beiden piloot en eigenaar van een Stampe SV-4, om het Stampe en Vertongen Museum op te richten met als doel het Belgisch vliegend erfgoed te bewaren en de herinnering aan de meest succesvolle Belgische vliegtuigbouwers levend te houden. 

Aan de hand van vliegtuigen, foto’s en didactisch materiaal uit de archieven van onze leden en de Aviation Society of Antwerp, geven we een bloemlezing van de luchtvaart in Antwerpen en proberen we de sfeer van de pioniers terug op te wekken. 


Het Stampe en Vertongen museum wordt opengehouden en onderhouden door een ploeg van enthousiaste en gemotiveerde vrijwilligers, die allen hun passie voor de luchtvaart wensen uit te dragen en beschikbaar te stellen van een breed publiek.

Antwerpen 1923 : Jean Stampe en Maurice Vertongen, de bezielers van de “Ecole d’Aviation Anvers” en de Stampe-Vertongen Vliegtuigfabrieken.

Antwerpen 2013 : Karel Bos en Danny Cabooter, oprichters en bezielers van het Stampe en Vertongen Museum.

Er was eens...



In 1903 maakten de gebroeders Wright voor het eerst enkele luchtsprongen met een eigen ontworpen vliegtuig. In 1909 organiseerde de pas opgerichte “Aéroclub d’Anvers” een wedstrijd voor bemande ballonnen en nog in hetzelfde jaar zette zij de “Eerste Vliegweek van Antwerpen” op stapel.

Het is dus amper honderd jaar geleden dat de Antwerpse luchtvaartgeschiedenis begon ....

Bij het lezen van de geschiedenis van de luchtvaart in Antwerpen, blijkt al snel dat baron de Caters, Jan Olieslagers en Jules Tyck de pioniers waren en aan de basis lagen van de bloei die de vliegerij in Antwerpen kende.

Het was Jan Olieslagers die het college van burgemeester en schepenen ervan overtuigde dat voor de luchtvaart een enorme toekomst was weggelegd en dat Antwerpen daarin een rol hoorde te spelen. Het resultaat van zijn pleidooien was dat er in 1923 aan de rand van de metropool een vliegveld werd geopend en Jean Stampe en Maurice Vertongen er hun vliegschool en vliegtuigfabriek oprichtten. Sindsdien is “Deurne” synoniem van de luchtvaart in de stad.

De luchthaven van Antwerpen is als transportvoorziening een plaats waar de zakenman zijn lijnvlucht of luchttaxi kan nemen, onontbeerlijk voor de gonzende bedrijvigheid die de metropool en zijn haven kenmerkt.

De geschiedenis van deze luchthaven is echter niet altijd rooskleurig geweest. 

Na de Tweede Wereldoorlog scheelde het niet veel of de eis tot sluiting van het vliegveld werd ingewilligd. Maar steeds zijn er velen geweest die opkwamen voor het behoud en daar rekenen wij onszelf bij. Het tij lijkt nu gekeerd en de luchthaven valt niet meer weg te cijferen als serviceverlening voor de Antwerpse handel en industrie.

Wat volgt is een bloemlezing uit het verzamelde beeldmateriaal.

Voor de ouderen zal het een deel van het verleden terug werkelijkheid maken, voor de jongeren zal het een confrontatie zijn met een tijd waarin vliegen lang niet zo vanzelfsprekend was als nu...


Share by:
Privacybeleid Cookiebeleid