Het publiek wacht geduldig op de eerste proeven van Jan Olieslagers, “den Antwerpschen Duivel”. (coll. Frans Mielants)
The First Flying Week in Antwerp...
In navolging van andere steden (Hasselt, Spa, Oostende) hield ook Antwerpen zijn ‘vliegweek’. De gekozen periode (23/10 - 02/11/1909), ingegeven door tijdsnood en gebrek aan ervaring, zorgde echter voor veel regen en weinig vliegweer. Dat belette baron de Caters (Berchemnaar en Belgiës eerste piloot) en Jan Olieslagers, “den Antwerpschen Duivel” echter niet om hier hun beste beentje voor te zetten, zij het niet altijd met evenveel succes...
De Antwerpenaren reageerden massaal, iedereen wilde immers deze vliegende mensen aan het werk zien. Jan Olieslagers, ‘den Antwerpschen Duivel’, had nog snel een vliegtuig gekocht bij Louis Blériot (de Fransman die als eerste op 25 juli 1909, al vliegend ‘het Kanaal’ overstak).
Na twee korte ‘vlieglessen’ verscheen Jan met veel moed op het terrein, om al snel te ondervinden dat vliegen toch niet zo simpel was: hij maakte al bij zijn eerste vlucht brokken.
Ook Pierre baron de Caters, die al enige vliegervaring had, kwam onzacht met de bomen in aanraking en moest op zoek naar een schrijnwerker. De gebroeders Bollekens - rolluikmakers - kenden wel wat van hout en klaarden snel de klus : de vliegtuigbouw in Antwerpen was geboren.
Koninklijke interesse was er in die dagen ook: prins Albert maakte een vlucht aan boord van een gasballon, de ‘Zodiac’, wat hem prompt kamerarrest opleverde van koning Leopold II.
Grote overwinnaar en ster van dit gebeuren was de Fransman Rougier. Tips, een fietsenmaker uit Temse, bracht zijn eigen ontwerp naar de vliegweek, maar slaagde er niet in om het ding van de grond te krijgen, terwijl Wilford met zijn Wright Flyer wel een korte vlucht kon maken. De weersomstandigheden waren echter zo slecht dat er weinig of niet kon gevlogen worden en het publiek meermaals ontevreden naar huis moest terugkeren. Gelukkig kon men toen nog op enig begrip rekenen, al moest Jan Olieslagers tegen beter weten in een vluchtje maken om de gemoederen te bedaren. Zijn jeugdige overmoed kostte hem echter veel geld, want een ongelukkige landing veroorzaakte nogmaals brokken aan zijn toestel.
Foto onderschriften (boven-links tot onder-rechts)
Stampe en Vertongen Museum vzw
Internationale Luchthaven Antwerpen
Gesloten op Paaszondag en in de maanden augustus, januari en december.
Alle rechten voorbehouden | Stampe en Vertongen Museum vzw