P02

Het publiek wacht geduldig op de eerste proeven van Jan Olieslagers, “den Antwerpschen Duivel”. (coll. Frans Mielants)

The First Flying Week in Antwerp...



In navolging van andere steden (Hasselt, Spa, Oostende) hield ook Antwerpen zijn ‘vliegweek’. De gekozen periode (23/10 - 02/11/1909), ingegeven door tijdsnood en gebrek aan ervaring, zorgde echter voor veel regen en weinig vliegweer. Dat belette baron de Caters (Berchemnaar en Belgiës eerste piloot) en Jan Olieslagers, “den Antwerpschen Duivel” echter niet om hier hun beste beentje voor te zetten, zij het niet altijd met evenveel succes...

De Antwerpenaren reageerden massaal, iedereen wilde immers deze vliegende mensen aan het werk zien. Jan Olieslagers, ‘den Antwerpschen Duivel’, had nog snel een vliegtuig gekocht bij Louis Blériot (de Fransman die als eerste op 25 juli 1909, al vliegend ‘het Kanaal’ overstak). 

Na twee korte ‘vlieglessen’ verscheen Jan met veel moed op het terrein, om al snel te ondervinden dat vliegen toch niet zo simpel was: hij maakte al bij zijn eerste vlucht brokken.

Ook Pierre baron de Caters, die al enige vliegervaring had, kwam onzacht met de bomen in aanraking en moest op zoek naar een schrijnwerker. De gebroeders Bollekens - rolluikmakers - kenden wel wat van hout en klaarden snel de klus : de vliegtuigbouw in Antwerpen was geboren.

Koninklijke interesse was er in die dagen ook: prins Albert maakte een vlucht aan boord van een gasballon, de ‘Zodiac’, wat hem prompt kamerarrest opleverde van koning Leopold II.

Grote overwinnaar en ster van dit gebeuren was de Fransman Rougier. Tips, een fietsenmaker uit Temse, bracht zijn eigen ontwerp naar de vliegweek, maar slaagde er niet in om het ding van de grond te krijgen, terwijl Wilford met zijn Wright Flyer wel een korte vlucht kon maken. De weersomstandigheden waren echter zo slecht dat er weinig of niet kon gevlogen worden en het publiek meermaals ontevreden naar huis moest terugkeren. Gelukkig kon men toen nog op enig begrip rekenen, al moest Jan Olieslagers tegen beter weten in een vluchtje maken om de gemoederen te bedaren. Zijn jeugdige overmoed kostte hem echter veel geld, want een ongelukkige landing veroorzaakte nogmaals brokken aan zijn toestel.


Foto onderschriften (boven-links tot onder-rechts)

  • Affiche van de “Eerste Vliegweek van Antwerpen”. (coll. Frans Mielants)
  • Troonopvolger prins Albert aan boord van de Zodiac, net voor het vertrek voor een vlucht Antwerpen-Brussel-Antwerpen. (Coll. Dirk Buytaert)
  • De Zodiac verlaat de ‘Wilrijckse plein’ richting Antwerpen. (Coll. Dirk Buytaert)
  • Fietsenmaker Tips aan boord van zijn zelf ontworpen ‘vliegmachine’. Hij slaagde er echter niet in om een vlucht te maken. (coll. Frans Mielants)
  • Sensatie voor het publiek: ondanks het slechte weer gaan de Caters en de ‘Zodiac’ gasballon tesamen in de lucht. (coll. Dirk Buytaert)
  • De prins en de notabelen lieten zich graag tekst en uitleg verschaffen over de piloten en hun vliegende machines. (coll. Dik Buytaert)
  • Een enthousiaste medeburger liet zich lyrisch uit over de gebeurtenissen op het vlieg­evenement. Deze briefkaart is overigens voorzien van de gelegenheidsafstempeling. (coll. Frans Mielants)
Share by:
Privacybeleid Cookiebeleid