P03

Baron de Caters vliegt voorbij de grote tribune. (coll. Frans Mielants)

Rode vlag op ‘den toren’:

er wordt gevlogen op de ‘Wilrijckse Plein’



Ondanks het bar slechte weer en de vele regen, werd er toch wat gevlogen op deze eerste officiële Belgische vliegmeeting. Het publiek moest echter veel geduld opbrengen om toch maar een van de pioniers aan het werk te zien. Een dag was het zo erg gesteld, dat men Jan Olieslagers smeekte om tegen beter weten in een paar proeven te doen. Al bij al kwamen de organisatoren uit de kosten en werden er de volgende jaren nog meetings georganiseerd.

Om de bevolking van Antwerpen op de hoogte te houden van de evoluties op het vliegterrein, werd de toren van de kathedraal gebruikt als seinpost. Een zwarte vlag : men vliegt niet, een rode vlag : men vliegt, een witte vlag : men zal waarschijnlijk vliegen.

Op het terrein zelf, had men in navolging van de scheepvaart een seinmast geplaatst. 

Hier werd door middel van diverse vlaggen aan het publiek kenbaar gemaakt wat er stond te gebeuren, wie er zou vliegen of proefdraaien en welke prijs de durfal van dienst zou proberen in de wacht te slepen.

Verder waren er diverse tribunes voorzien voor het publiek. Al bij al was deze vliegweek geen goedkope bedoening. Wanneer prins Albert aan Jan Olieslagers vraagt wat men zoal moet hebben om vliegenier te worden, antwoordt deze gezwind : “veel moed, veel durf en vooral veel geld”, ondertussen meewarig naar zijn verongelukte toestel kijkend.

Maar er viel in die tijd aardig wat te verdienen aan prijzengeld, tenminste als men een puike prestatie neerzette.

Jan Olieslagers was in Antwerpen en ver daarbuiten gekend voor zijn exploten op de fiets en de motor. 

Hij maakte tijdens deze vliegweek zijn debuut in de luchtvaart en kon door zijn enorme populariteit bij de Antwerpse bevolking op veel bijval en enthousiasme rekenen.

Op het terrein van de Wilrijckse Plein werden nadien nog regelmatig vliegweken georganiseerd. 

Het zou als vliegveld in gebruik blijven tot 1920 : op dat moment maakte de uitbreiding van de stad het vliegen hier zo goed als onmogelijk. 

Foto onderschriften (boven-links tot onder-rechts)

  • Het toestel van Pierre baron de Caters is weer hersteld dankzij de goede zorgen van de gebroeders Bollekens. De baron maakt een geslaagde vlucht. (coll. Dirk Buytaert)
  • Graaf de la Vaulx houdt nauwlettend het vullen van zijn gasballon in het oog. Op de achtergrond de gasflessen klaar voor gebruik.(coll. Dirk Buytaert)
  • Het Wrighttoestel van Wilford wordt klaargemaakt voor een vlucht. Het wordt met man en macht op de lanceerrail geplaatst. Links achteraan de constructie waarin het tegengewicht gehangen werd. Dit diende om het toestel vaart te geven bij de lancering. (coll. Dirk Buytaert)
  • De lancering is gelukt en Wilford maakt een korte vlucht, tot groot jolijt van de aanwezige toeschouwers die beloond worden voor hun geduld. (coll. Dirk Buytaert)
  • Wanneer de enveloppe volledig gevuld is, brengen de manschappen van de genie het gevaarte naar buiten. Het volk juicht: er gaat gevlogen worden. (coll. Dirk Buytaert)
  • Zicht op de seinmast in het midden van het terrein. Door middel van vlaggen gaf men aan wie vloog of zou gaan vliegen. Ook de toren van de kathedraal (toen het hoogste punt van de stad en van ver zichtbaar) werd als seinpost gebruikt : een rode vlag: men vliegt. (coll. Dirk Buytaert)
  • Het terrein van de Genie aan de Wilrijckse Plein aan de afspanning ‘de Dikke Mee’. (coll. Dirk Buytaert)
  • Jan Olieslagers ‘den Antwerpschen Duivel’ fier poserend bij zijn Blériot. (coll. Frans Mielants)


Share by:
Privacybeleid Cookiebeleid