P09

Op 15 september 1929 landt de Ford Tri-Motor met Henry Ford op het Antwerpse vliegterrein. (coll. Dirk Buytaert)

Een nieuw vliegplein...


Met het einde van de activiteiten op het Wilrijckse Plein, moesten onze pioniers naar andere oorden uitwijken. Het zou echter tot 1923 duren vooraleer Antwerpen weer over een eigen ‘vliegplein’ kon beschikken. Gelukkig wist een aantal “die-hards” de autoriteiten in Brussel van het nut van een dergelijke infrastructuur te overtuigen.

In de geschiedenis van Antwerpen zijn er gelukkig steeds burgers geweest die, als het wat slechter ging, niet bij de pakken bleven zitten. Overtuigd van het nut en de mogelijkheden van de luchtvaart, wisten Jan Olieslagers en de broers Van Migem het College van Burgemeester en Schepenen te overtuigen om met de Belgische Staat te onderhandelen over een nieuw vliegplein. In 1922 zijn de nodige onteigeningen van een terrein van 80 ha. in Deurne-Zuid uitgevoerd, en kan men beginnen met het nivelleren van de gronden en de bouw van een metalen vliegtuigloods.

Als luchthavengebouw werden vier oude goederenwagons 

Als luchthavengebouw werden vier oude goederenwagons van de spoorwegen aan de rand van het terrein opgesteld. Eentje ervan deed dienst als “Aérogare” of luchtstatie en werd door de nieuw aangestelde luchthavencommandant Scheldeman als kantoor gebruikt.

Toeval of niet: op 25 mei 1923 - Hemelvaartdag - werd het nieuwe vliegterrein officieel ingehuldigd met uiteraard een eerste vliegmeeting en dit onder de hoge bescherming van koning Albert I, een luchtvaartfan in hart en nieren. Het weer was prachtig en duizenden kwamen zich vergapen aan de waaghalzerij. De straat die toegang gaf tot het nieuwe vliegveld, werd toepasselijk Jan Olieslagersstraat genoemd.


Foto onderschriften (boven-links tot onder-rechts)

  • Het eerste luchthavengebouw van de Antwerpse luchthaven, één van vier oude goederenwagons van de Belgische spoorwegen. (coll. Dirk Buytaert)
  • Al snel werd de spoorwagon vervangen door een iets degelijker chalet, voorzien van kantoren. De goederenwagons bleven in gebruik als opslagplaats. (coll. Dirk Buytaert)
  • Henry Ford, die een bezoek aan zijn Europese fabrieken bracht, werd te Antwerpen door AAC voorzitter Jan Olieslagers op gepaste wijze ontvangen. (coll. Dirk Buytaert)
  • Eén van de Sabena Fokker F.VII’s die werden ingezet op de luchtverbinding met Brussel en Oostende. (coll. Dirk Buytaert)
  • Snel even op de foto na een leuke luchtdoop. (coll. Dirk Buytaert)
  • Een van de vele meetings die in de jaren twintig in Antwerpen steeds op veel belangstelling mochten rekenen. (coll. Dirk Buytaert)


Share by:
Privacybeleid Cookiebeleid