De RSV32/90 OO-AJJ komt laag binnengevlogen. Op de achtergrond de “villa” van Jean Stampe. (coll. Dirk Buytaert)
Een eigen Antwerpse vliegclub
De nieuwe luchthaven trok al snel nieuwe activiteiten aan: in oktober 1923 richt Jean Stampe samen met zijn oorlogscompagnon Maurice Vertongen hun vliegschool - “Ecole Aviation Anvers” - op.
In november 1927 wordt onder impuls van Jan Olieslagers en Jean Stampe de vliegclub Antwerp Aviation Club opgericht, een vliegclub naar Engels model.
De in november 1927 opgerichte Antwerp Aviation Club, stelde zich tot doel vliegtuigen aan te kopen en die vervolgens ter beschikking te stellen van haar leden. Onder de eerste leden vinden we een aantal gekende Antwerpse familienamen terug: Jan Olieslagers, Jean Stampe, Maurice Vertongen, Charles Ciselet, Pierre Schellekens, Mulders, Feyen, Verellen, Nagant, Graaf de Looz-Coswaren, Leysen,... De eerste voorzitter werd uiteraard Jan Olieslagers. Schellekens werd secretaris en zou actief blijven tot ver na W.O.II.
In 1928 werd door de Aero-Club van Antwerpen een vlieg meeting ingericht.
Voorzitter Van Migem had inmiddels in Brussel geklaagd over de verwaarlozing van het vliegveld en het ontbreken van comfort en dienstgebouwen. Minister Anseele liet weten dat het vliegveld de status van luchthaven zou krijgen en op 23 april 1928 opende Sabena een verbinding Antwerpen-Evere. Later zouden daar andere lijnen aan toegevoegd worden. Bij zijn openingsrede stelde de heer Renard, directeur van Sabena: “Wij hebben begrepen dat een haven als Antwerpen even goed dient uitgerust te zijn als haar concurrenten.”
Men lijkt dat inmiddels vergeten te zijn....
Foto onderschriften (boven-links tot onder-rechts)
Stampe en Vertongen Museum vzw
Internationale Luchthaven Antwerpen
Gesloten op Paaszondag en in de maanden augustus, januari en december.
Alle rechten voorbehouden | Stampe en Vertongen Museum vzw