Prinses Astrid geeft het startsein van de eerste “Baltic Air Express”. (coll. Dirk Buytaert)
De “Baltic Air Express”
Nooit werd een overheidsgebouw zo snel gebouwd als dat van de Antwerpse luchthaven. Na slechts negen maanden werd op 10 september 1930 het nieuwe gebouw officieel in gebruik genomen. Minister Lippens was maar wat fier op ‘zijn’ verwezenlijking. Burgemeester Van Cauwelaert bedankte hem voor het luchtvaartstation waarmee hij de Metropool uitrustte.
Met de middelen die men toen ter beschikking had, mag het inderdaad een prestatie genoemd worden: slechts negen maanden verliepen tussen de eerstesteenlegging en de officiële inhuldiging. De vele genodigden kregen naast een bezoek aan de nieuwe installaties ook een lunch aangeboden in de grote loods. Het publiek kreeg de gelegenheid om de nieuwe luchthaven te bekijken tijdens een vliegmeeting - hoe kan het anders - die op zondag werd georganiseerd.
Inmiddels was er een akkoord getekend met Farman (later Air France) voor een verbinding Parijs-Amsterdam, met tussenstop op Antwerpen.
Op 16 juni werd Antwerpen-Luik ingevlogen, en later doorgetrokken tot Oostende.
In 1931 was de luchthaven volop in gebruik en kenden de luchtlijnen een succes. Antwerpen kreeg de allure van een internationale luchthaven.
Een heel belangrijke dag was 1 mei: toen werd de “Baltic Air Express” ingehuldigd. Het vertrekpunt lag in Londen, om via Antwerpen, Düsseldorf, Essen en Kopenhagen, uiteindelijk Malmö te bereiken. Voor de gelegenheid waren niet alleen minister Lippens, maar ook prins Leopold en prinses Astrid naar Antwerpen gekomen. De prinses werd na de lunch gevraagd om het officiële startsein te geven...
Foto onderschriften (boven-links tot onder-rechts)
Stampe en Vertongen Museum vzw
Internationale Luchthaven Antwerpen
Gesloten op Paaszondag en in de maanden augustus, januari en december.
Alle rechten voorbehouden | Stampe en Vertongen Museum vzw