Het pas afgewerkte luchthavengebouw, net voor de opening in 1930. (coll. Dirk Buytaert)
Grenzen verleggen
In de jaren dertig werden er heel wat grenzen verlegd. De ontwikkeling van de luchtvaart ging in een sneltreinvaart en de toestellen werden steeds groter en sneller. Het vliegen gaf ook ongekende mogelijkheden voor het bereiken van afgelegen en minder gekende gebieden.
Voor België de mogelijkheid om zijn kolonie te bereiken....
De luchthaven maakte nu deel uit van een netwerk dat Europese steden met elkaar verbond. Maar om vliegtuigen te besturen moet je ook piloten opleiden. De Antwerp Aviation Club kweet zich van die taak en enkele markante figuren maakten hun opwachting: onder hen Pater Leon Bradfer die met een confrater in 1937 een opleiding tot piloot volgde alvorens met twee vliegtuigen naar de missies in Belgisch Kongo te vertrekken. En dan was er nog het echtpaar Hansez-Fester, dat op 24 maart 1934 van Antwerpen naar Leopoldstad (nu Kinshasa) vloog.
Bij hun terug keer op 11 april, werden zij in de bloemetjes gezet door burgemeester Camille Huysmans. Bij Stampe en Vertongen werd een nieuwe tweedekker gebouwd, die nog steeds geschiedenis schrijft: de SV-4. Er werden ook verschillende vliegmeetings georganiseerd. In 1938 zagen we de eerste Douglas DC-3’s die per schip in de haven aankwamen en door Fokkerpersoneel gemonteerd werden op de Antwerpse luchthaven. Vanwege een komende oorlogsdreiging werden er militaire piloten op de Antwerpse luchthaven gelegerd. België was er klaar voor...
Foto onderschriften (boven-links tot onder-rechts)
Stampe en Vertongen Museum vzw
Internationale Luchthaven Antwerpen
Gesloten op Paaszondag en in de maanden augustus, januari en december.
Alle rechten voorbehouden | Stampe en Vertongen Museum vzw