P16

Luchtopname van de Stampe en Vertongen gebouwen, anno 1933. (coll. Stampe en Vertongen Museum)

De “Ecole d’Aviation d’Anvers”


Niet tevreden over hun pilotenopleiding tijdens Wereldoorlog I, besloten Jean Stampe en strijdmakker Maurice Vertongen de handen in elkaar te slaan en, gestimuleerd door koning Albert I, een eigen vliegschool op te richten. Zij kochten van het depot met aangeslagen Duits oorlogsmaterieel enkele Fokker D.VII toestellen en vestigden zich op het nieuwe vliegveld van Antwerpen, waar Jan Olieslagers de drijvende kracht van was.

In Wallonië had je al de vliegschool van Fernand Jacquet die de Waalse militaire piloten opleidde. Op 17 oktober 1923, stichtten Jean Stampe en Maurice Vertongen hun “Ecole d’Aviation d’Anvers”, aan de noordzijde van het nieuwe Antwerpse vliegveld. De ingang bevond zich aan de Jan Olieslagersstraat en daar werden enkele loodsen opgericht. Jean en Maurice bouwden achter de school, in de Drakenhoflaan, hun ‘villa’ voorzien van een eigen tennisveld.

Zij gingen in Frankrijk, Engeland, Nederland en Italië op zoek naar geschikte toestellen. Bij de firma Central vonden ze wat ze zochten, de Centaur, gebaseerd op de de Havilland DH.6; een robuust toestel, uiterst geschikt voor opleidingen. Central had echter in 1922 alle verkoop stilgelegd. In België vlogen op dat moment 8 exemplaren,maar de eigenaars wensten die niet te verkopen.

Toen kregen ze een idee: “Als Central de DH.6 kan kopiëren, waarom zouden wij dan niet hetzelfde doen met de Centaur?”

Hun vriend Boel brengt hen in contact met ingenieur Alfred Renard, die voor hen de RSV.32 op de tekentafel zet. (De 32 staat voor de 32m² vleugeloppervlakte). Het eerste exemplaar wordt gebouwd in een dancing in Evere.

Ondertussen kopen ze alvast twee Fokker D.VII toestellen, uit de ‘militaire buit’ van WO.I. Ze werden geregistreerd als O-BOBE en O-BISE en omgebouwd tot tweezitters. Ze zijn echter weinig geschikt en verbruiken 50 l benzine per uur. Met generaal Van Crombrugge wordt intussen een contract getekend voor de opleiding van 20 piloten. Willy Coppens zorgt voor een contract met Engeland als vertegenwoordiging en levering van Bristol Fighters aan de Belgische militaire luchtvaart. 

Foto onderschriften (boven-links tot onder-rechts)

  • De 24e promotie van de “Ecole d’Aviation d’Anvers” in 1923. (coll. Stampe en Vertongen Museum)
  • De installaties van de Ecole d’Aviation d’Anvers. Op de achtergrond de villa’s van Jean en Maurice. (coll. Stampe en Vertongen Museum)
  • Het leren vliegen verliep niet altijd van een leien dakje. (coll. Dirk Buytaert)
  • Een lichting militaire piloten. (coll. Stampe en Vertongen Museum)
Share by:
Privacybeleid Cookiebeleid