P17

Een reeks Stampe-Vertongen SV-4’s, klaar voor aflevering aan de Belgische militaire luchtvaart. (coll. Stampe en Vertongen Museum)

De RSV en SV vliegtuigen


Niet tevreden met de toestellen op de markt, bouwden Stampe en Vertongen hun eigen lesvliegtuigen. Alfred Renard ontwierp de eerste reeks RSV-vliegtuigen. Hij werd opgevolgd door George Ivanow. Zijn ontwerpen gingen onder de naam SV van de hand.Na het verongelukken van Ivanow werd het ontwerpbureau overgenomen door een andere Rus : Demidoff. Hij zou het originele ontwerp van de SV-4 verfijnen tot het ontwerp dat we vandaag nog kennen.

De RSV vliegtuigen ontworpen door Alfred Renard waren zeer robuust en ideaal voor de leerlingpiloten, die hun toestellen niet altijd even zachtzinnig aan de grond zetten. Nadat George Ivanow de fakkel van Renard had overgenomen, werd er ook gedacht aan het ontwerpen van vliegtuigen voor de plezierluchtvaart en werden fijnere modellen op de tekentafel gezet. Het meest bekende en commercieel een groot succes was de SV-4, die in verschillende varianten op de markt werd gebracht. Initieel gebaseerd op de de Havilland Tiger Moth, werd het ontwerp verfijnd, vooral op vraag van Elza Leysen, die graag luchtacrobatie wilde uitvoeren. Het verhaal wil, dat door een onduidelijke notie op het plan, de bovenvleugel onder een licht gedraaide hoek werd gemonteerd, waardoor de acrobatische eigenschappen van het toestel enorm verbeterden. Enkele tijd later zou ook de SV-5 het licht zien.

Dit was een steviger toestel, ontworpen volgens militaire specificaties. Niet enkel de Belgische militaire luchtvaart kocht deze machines, maar ook de luchtmacht van Letland ‘ruilde’ een 10 machines voor 5.700 ton graan. 

Het dramatische ongeluk met de SV-10, zette een domper op het succes verhaal van Stampe en Vertongen. 

Het uitbreken van de Wereldoorlog II en het vernielen van de installaties door de Duitsers net voor de bevrijding, maakten een einde aan de vliegtuigbouw in Antwerpen.

De SV-4 maakte echter een “comeback” in Frankrijk waar het type onder licentie na de oorlog werd gebouwd. De Fransen willen ons weleens laten geloven dat “un Stampe” een Frans product is, maar niets is minder waar.

Jean Stampe zelf ging nog even samenwerken met Alfred Renard, maar commercieel had het weinig impact.

Foto onderschriften (boven-links tot onder-rechts)

  • De Letse SV.5’s klaar voor verzending. (coll. Dirk Buytaert)
  • RSV 32/100 O-BAJC op het Antwerpse vliegveld. Op de achtergrond het Drakenhof. (coll. Dirk Buytaert)
  • Leden van de Antwerp Aviation Club poseren fier voor hun RSV 32/90 OO-AJP. (coll. Dirk Buytaert)
  • Een RSV 26 voorzien van vlotters, klaar voor een drijftest op de slotgracht van het Lanteernhof. (coll. Dirk Buytaert)
  • Een RSV 18/100. (coll. Dirk Buytaert)
  • Een RSV 32/90 voorzien van een Gipsy-motor van de Antwerp Aviation Club. (coll. Dirk Buytaert)
  • Stampe SV-5 Tornado toestellen klaar voor levering aan Letland, waar ze geruild werden voor graan. (NOOT : Het hakenkruis werd door de Letse luchtmacht gebruikt van 1909 tot 1940 en heeft niets te maken met het door de Nazi’s gebruikte symbool.) (coll. Jean Dillen)
  • Elza Leysen en Jean Stampe voor de OO-JAN, de eerste versie van de SV-4 voor acrovluchten. (coll. Dirk Buytaert)
  • Rex Newman in een SV-4 van de Antwerp Aviation Club. (coll. Dirk Buytaert)
  • Een Stampe SV-5 van het Belgisch Militair Vliegwezen.(coll. Dirk Buytaert)
Share by:
Privacybeleid Cookiebeleid