De “Bessonneau” loodsen die de installaties vergrootten. Op de voorgrond het vliegtuig van Guy Hansez. (coll. Dirk Buytaert)
“Den atelier”
Op de plaats waar u zich nu bevindt, hebben we geprobeerd om de sfeer van de Stampe en Vertongen ateliers te hercreëren. Het succes van de RSV.32 in 1923 leidde tot verschillende bestellingen vanwege de militaire luchtvaart. Wanneer ook burgers deze toestellen gingen bestellen, brak voor Jean Stampe en Maurice Vertongen een gouden tijd aan.
Om te kunnen voldoen aan de vraag, was het noodzakelijk om de zaak uit te breiden.
Wanneer de eerste RSV.32 was afgewerkt en had proefgevlogen, werd hij in Brussel aan het publiek voorgesteld. Koning Albert I was ook aanwezig en nadat Jean Stampe het toestel had gedemonstreerd, besliste de vorst dat hij een vlucht met ‘zijn’ piloot wilde maken.
Deze koninklijke interesse leidde ertoe dat ook de militairen zich in het toestel gingen interesseren; zij plaatsten uiteindelijk een bestelling van 19 stuks. Tegen het einde van 1923 had de school al 56 piloten opgeleid. Toen gingen ook burgerpiloten zich voor de RSV.32 interesseren en plaatsten nog eens 22 orders.
Het was dus noodzakelijk om de installaties uit te breiden. Stampe en Vertongen gingen over tot de aankoop van 2 loodsen van het type “Bessonneau”.
Stampes echtgenote Hélène is de secretaresse van dienst en heeft haar kantoor in een houten chalet naast de hangars, terwijl ook vader Stampe zich regelmatig inzet in de magazijnen en de werkhuizen. In 1930 werd het statuut van de firma gewijzigd in een SNC (Société en Nom Collectif); de verwachtingen van Jean en Maurice waren ruimschoots overtroffen. Op 7 jaar tijd werden 250 piloten opgeleid zonder al te erge ongevallen. Van de 450 piloten die de school opleidde tussen 1923 en 1939 werden er 300 persoonlijk door Jean Stampe onderricht. (Hij kreeg zijn brevet van instructeur op 20/12/1939!)
Op 10 mei 1940, enkele uren na de inval van de Duitsers, kreeg Jean Stampe de orders om te evacueren en het materiaal en personeel naar Frankrijk te brengen.
De Duitsers gebruikten de installaties gedurende de oorlog om er hun Messerschmitts te herstellen. Op het einde van de vijandelijkheden vernielden ze alles.
Foto onderschriften (boven-links tot onder-rechts)
Stampe en Vertongen Museum vzw
Internationale Luchthaven Antwerpen
Gesloten op Paaszondag en in de maanden augustus, januari en december.
Alle rechten voorbehouden | Stampe en Vertongen Museum vzw