De onfortuinlijke SV-10 vertrekt voor wat zijn laatste vlucht zal worden. (coll. Jean Dillen)
De onfortuinlijke SV-10
De uitbreiding van de Duitse Luftwaffe midden de jaren dertig, stemde onze generaals tot nadenken. Onze militaire luchtvaart beschikte over verouderde vliegtuigen en dus werd een lastenboek uitgeschreven voor een jachtbommenwerper. Twee constructeurs namen deel : Stampe en Vertongen en het Brusselse Lacab. Een van de vereisten (een verouderde visie) : het moest een tweedekker zijn. George Ivanow kreeg de opdracht en ontwikkelde de SV-10.
De naderende oorlogsdreiging deed de militaire luchtvaart besluiten om het vliegtuigenpark te verbeteren. Er werd een strikt lastenboek uitgeschreven, dat de constructeurs niet veel ruimte liet voor hun ontwerpen. Slechts twee bedrijven voelden zich geroepen om deel te nemen. Lacab stelde zijn Gr8 Doryphore voor en vanuit Stampe en Vertongen werd de SV-10 als jachtbommenwerper gepromoot. George Ivanow die de SV-5 had ontworpen en volop bezig was met de verbeterde versie van de SV-4, diende alles te laten vallen en zich volledig aan de SV-10 te wijden. In de grootste geheimhouding ontwierp Ivanow een korte dikke bommenwerper die zou uitgerust worden met twee Gnome Rhônemotoren van 800pk en die 600 kg aan bommen zou kunnen meenemen. Wegens de beperkte plaats werd het prototype dwars in de loods gebouwd.
Het afgewerkte toestel werd in september 1935 naar buiten geschoven en prompt door enkele attente fotografen op de foto gezet. Na een kleine ‘luchtsprong’ op 1 oktober, volgde de eerste testvlucht op 4 oktober. Leon Stampe en technieker Majurot waren in de wolken over het nieuwe ontwerp.
Een nieuwe testvlucht werd gedaan op 5 oktober omstreeks 15uur, ditmaal met Leon Stampe en George Ivanow. Het vliegtuig vertrok richting Kontich om daarna richting Borsbeek te keren. En toen liep het duidelijk mis: het toestel kwam in een linkse vrille terecht. Leon wist het onder controle te krijgen, maar een tweede vrille werd hem fataal. Het toestel stortte te pletter voor de ogen van de aanwezige menigte en vader Stampe. Leon Stampe en George Ivanow overleefden de klap niet. Voor Stampe en Vertongen was deze 5de oktober een afgrijselijke dag.
Foto onderschriften (boven-links tot onder-rechts)
Stampe en Vertongen Museum vzw
Internationale Luchthaven Antwerpen
Gesloten op Paaszondag en in de maanden augustus, januari en december.
Alle rechten voorbehouden | Stampe en Vertongen Museum vzw