P19

De onfortuinlijke SV-10 vertrekt voor wat zijn laatste vlucht zal worden. (coll. Jean Dillen)

De onfortuinlijke SV-10


De uitbreiding van de Duitse Luftwaffe midden de jaren dertig, stemde onze generaals tot nadenken. Onze militaire luchtvaart beschikte over verouderde vliegtuigen en dus werd een lastenboek uitgeschreven voor een jachtbommenwerper. Twee constructeurs namen deel : Stampe en Vertongen en het Brusselse Lacab. Een van de vereisten (een verouderde visie) : het moest een tweedekker zijn. George Ivanow kreeg de opdracht en ontwikkelde de SV-10.

De naderende oorlogsdreiging deed de militaire luchtvaart besluiten om het vliegtuigenpark te verbeteren. Er werd een strikt lastenboek uitgeschreven, dat de constructeurs niet veel ruimte liet voor hun ontwerpen. Slechts twee bedrijven voelden zich geroepen om deel te nemen. Lacab stelde zijn Gr8 Doryphore voor en vanuit Stampe en Vertongen werd de SV-10 als jachtbommenwerper gepromoot. George Ivanow die de SV-5 had ontworpen en volop bezig was met de verbeterde versie van de SV-4, diende alles te laten vallen en zich volledig aan de SV-10 te wijden. In de grootste geheimhouding ontwierp Ivanow een korte dikke bommenwerper die zou uitgerust worden met twee Gnome Rhônemotoren van 800pk en die 600 kg aan bommen zou kunnen meenemen. Wegens de beperkte plaats werd het prototype dwars in de loods gebouwd.

Het afgewerkte toestel werd in september 1935 naar buiten geschoven en prompt door enkele attente fotografen op de foto gezet. Na een kleine ‘luchtsprong’ op 1 oktober, volgde de eerste testvlucht op 4 oktober. Leon Stampe en technieker Majurot waren in de wolken over het nieuwe ontwerp.

Een nieuwe testvlucht werd gedaan op 5 oktober omstreeks 15uur, ditmaal met Leon Stampe en George Ivanow. Het vliegtuig vertrok richting Kontich om daarna richting Borsbeek te keren. En toen liep het duidelijk mis: het toestel kwam in een linkse vrille terecht. Leon wist het onder controle te krijgen, maar een tweede vrille werd hem fataal. Het toestel stortte te pletter voor de ogen van de aanwezige menigte en vader Stampe. Leon Stampe en George Ivanow overleefden de klap niet. Voor Stampe en Vertongen was deze 5de oktober een afgrijselijke dag. 

Foto onderschriften (boven-links tot onder-rechts)

  • Het prototype van de SV-10 wordt zijdelings uit de loods geschoven. (coll. Dirk Buytaert)
  • De SV-10 krijgt stilaan vorm. (coll. Jean Dillen)
  • Een voorlopige maquette van de SV-10. (coll. Jean Dillen)
  • Het wrak van de neergestorte SV-10 in een hof van de Aesakstraat in Borsbeek. (coll. Jean Dillen)
  • Klaar voor een eerste vlucht. (coll. Dirk Buytaert)
  • De lijkstoet vertrekt aan de villa van de familie Stampe. Achter de kist een bedrukte Jean Stampe. (coll. Jean Dillen)
  • De stoffelijke resten van Leon Stampe en George Ivanow worden in stoet naar de begraafplaats van de Sint-Rochuskerk gebracht. In 2010 liet het Stampe en Vertongen Museum replica’s van de originele grafzerken maken en deze op de oorspronkelijke graven aanbrengen. De originele zandstenen grafplaten bevinden zich hier in het museum. (coll. Jean Dillen)
Share by:
Privacybeleid Cookiebeleid