P24

De Typhoon van Wing Commander Baldwin van de 146e Wing RAF die vanuit Antwerpen opereerde. Het toestel werd later door een V2-inslag vernield.

RAF Base Antwerp B70


De Duitsers gaven zich niet zomaar gewonnen. Om het de geallieerden moeilijk te maken, werden op de luchthaven vernielingen aangebracht. De grote loods werd daarbij opgeblazen en de fabrieken van Stampe en Vertongen werden totaal vernield. Desondanks bleef de luchthaven operationeel en konden de Engelsen met hun Typhoons op de basis “B70” hun intrek nemen. Later werd de luchthaven als opslagplaats voor surplusmateriaal gebruikt.

De Duitsers brachten vijf jaar door op de luchthaven. 

Wat aanvankelijk een vliegveld was, werd door hen voorzien van een verharde startbaan, die ondanks de ‘Deutsche Gründlichkeit’ qua richting slecht ingeplant is en dwars op de heersende windrichting ligt. Reden hiervoor is het visueel aanvliegen waarbij Fort III als herkenningspunt dienst deed.

Het ganse luchthavengebouw werd van camouflage voorzien. Op de foto’s zijn duidelijk valse gevels te zien die op het gebouw werden aangebracht. Maar ook de grote loods werd zodanig geschilderd dat deze voor een appartementsgebouw kon doorgaan. 

Net voor hun aftocht maakten ze de installaties onklaar door de grote loods - het puin werd later door opgepakte collaborateurs opgeruimd - en de fabrieken van Stampe en Vertongen op te blazen.

 De startbaan bleef echter onbeschadigd. 

De Royal Air Force (RAF) nam haar intrek op basis Antwerp B70 op 17 september 1944 (amper 2 weken na de bevrijding van Antwerpen). Van hieruit ondernamen ze aanvallen op Duitse doelwitten in Nederland en Duitsland. 

De RAF bleef van B70 actief gebruik maken tot februari 1945. Daarna werd het regelmatig gebruikt om hoge bezoekers in een relatief kalme omgeving te ontvangen, zoals o.a. de generaals Omar Bradley, Mark Clarc en George Patton.

In april kwam de ultieme vernedering: B70 werd gesloten en de startbaan gebruikt voor de opslag van honderden vrachtwagens, kanonnen en ander materieel. 

En de bevrijding van Europa, zij ging verder...

Foto onderschriften (boven-links tot onder-rechts)

  • De grote loods werd door de Duitsers opgeblazen, de luchthaven bleef echter operationeel. De loods werd later in haar oorspronkelijke staat hersteld. (Coll. Jean Dillen)
  • Er zaten tussen de bezettende militairen ongetwijfeld kunstenaars. In enkele lokalen werden de emblemen van gebaseerde eenheden en bezoekers van Fliegerhorst Antwerpen op de muur geschilderd. Er staat zelfs een Engelse logo bij van een Spitfire die op Antwerpen crashte. (Coll. Jean Dillen)
  • De Duitsers hadden tijdens hun verblijf op de luchthaven, de gebouwen gecamoufleerd als woonhuizen, om zodoende aanvallen vanuit de lucht te bemoeilijken. Hiernaast zijn duidelijk de ‘nep’-gevels en puntdaken te zien, terwijl op de zijkant van de grote loods gevelstenen en vensters waren geschilderd. (Coll. Jean Dillen)
  • Bij verbouwingswerken in 2005 werd onder een gedenkplaat nog een deel van de door de Duitsers geschilderde bakstenen muur blootgelegd. (Coll. Carl Gootzen)
  • Hoog bezoek op 13/10/1944: de Britse ‘2nd Tactical Air Force’ houdt een meeting op B70. King George IV ontmoet hier maarschalk ‘Monty’ Montgomery op de Antwerpse luchthaven. Het bezoek werd vroegtijdig afgebroken toen de eerste V2 op Antwerpen insloeg. (Coll. Jean Dillen)


Share by:
Privacybeleid Cookiebeleid