De heropleving werd gevierd met een vliegmeeting. (coll. Dirk Buytaert)
Een moeizame heropstart
Pas in september 1946 komt de luchthaven terug in Belgische handen en wordt gestart met de herstelling van de luchthaventerreinen. Op 17 april 1947 wordt de eerste in Antwerpen geassembleerde Ercoupe aan de pers voorgesteld. Het is wachten tot oktober 1947 vooraleer er terug regelmatig verkeer is : Sabena start dan haar nieuwe verbinding op Londen. Pas in 1949 zijn de gebouwen en de grote loods terug volledig hersteld.
Met een honderdtal geïnterneerden werden, tussen 1947 en 1949, de luchthaveninstallaties terug in orde gebracht. Begin 1947 meldde de pers dat KLM een verbinding Eindhoven-Antwerpen-Londen zou opzetten, maar dit werd door Brussel gesaboteerd. De firma Intair werd opgericht voor de verdeling en assemblage van de Ercoupe. Pas op 9 oktober 1947 kwam er leven : Sabena startte met een verbinding Antwerpen-Londen met haar DC-3’s. Door een stijgend succes werden dat later Convair en DC-6. Er werd toen zelfs gesproken van een tweede, parallelle startbaan... we hopen dat er ooit een parallelle taxibaan komt.
Begin de jaren vijftig deden regelmatig vliegtuigen van Fred Olsen en Braathens onze luchthaven aan om zeelieden van en naar hun thuisland te brengen.
Bij mist (en ontij) te Brussel deed Antwerpen regelmatig dienst als uitwijkhaven voor vluchten uit New York, Leopoldstad of Johannesburg. Antwerpen was dan een echte intercontinentale luchthaven. En wij maar hopen op mist in Brussel... In 1952 werd door de Antwerp Aviation Club het standbeeld van Jan Olieslagers ingehuldigd, dat nu prominent aan de ingang van het terrein staat. In die jaren was er naast het motorvliegen, ook nog een grote activiteit van zweefvliegen door vliegclub “De Meeuw”. In 1956 kreeg Antwerpen zijn eerste eigen luchtvaartmaatschappij met de oprichting van Aviameer. Met hun Vickers Viking vlogen zij op tal van vakantiebestemmingen. In 1958 was het een drukte van belang: Engelse chartermaatschappijen brachten hun passagiers naar Antwerpen om van daaruit per bus naar de Wereldtentoonstelling te gaan. Dat jaar werd ook een nieuwe luchtvaartmaatschappij opgericht: Belgian International Air Services (BIAS).
Foto onderschriften (boven-links tot onder-rechts)
Stampe en Vertongen Museum vzw
Internationale Luchthaven Antwerpen
Gesloten op Paaszondag en in de maanden augustus, januari en december.
Alle rechten voorbehouden | Stampe en Vertongen Museum vzw