Op 23 augustus 1964 bracht de Flying Tiger Line met haar Lockheed Constellation scheepsonderdelen naar Antwerpen. (coll. Georges Van Belleghem)
De donkere “sixties”
Wanneer het tienjarenplan voor de haven vorm kreeg en er snelwegen, kunstwerken, tunnels bij kwamen, ging het met de luchthaven bergaf. De luchtvaartpolitiek met een centralisatie op een centrale luchthaven was bijna de doodsteek voor de Antwerpse luchtvaart. De opkomst van de jets, zoals Caravelle, betekende dat een startbaan van 1500m niet langer voldeed. In 1961 werd de Londenlijn en in 1962 de helikopterdienst opgeheven.
Antwerpen zette in de jaren 60 volledig in op de uitbouw van de haven; die slokte alle kredieten op. De luchthaven bleef verweesd achter en geraakte door gebrek aan financiële middelen in het slop. Het wegvallen van de Sabenaverbindingen en het verdwijnen van de zeeliedentrafieken maakten dat het heel stil werd op de luchthaven. Terwijl minister Bertrand beweerde dat Antwerpen zou verdwijnen als er een degelijke verbinding met Zaventem zou worden aangelegd, bleef de Antwerpse politiek, met Lode Craeybeckx, Hugo Schiltz, Leo Delwaide en Maurice Dequeecker op kop, het belang van de luchthaven verdedigen.
Regelmatige bezoekers in die jaren waren de C-46 Commando’s, Bristol Freighters en zelfs een C-74 Heracles die ingezet werden voor het organiseren van duivenvluchten.
In 1964 kregen we terug enige vorm van regelmatig verkeer: Ford Motor Cy organiseerde lijnvluchten tussen Antwerpen en Southend om kaderpersoneel tussen hun vestigingen te vervoeren. Even was er nog een lichtpunt toen de vliegtuigbouwer Cessna zijn hoofdkwartier op Antwerpen wilde vestigen... het werd uiteindelijk niets. In 1965 werd de Sotramat Flying School opgericht : zij leidde piloten op uit o.a. Benin, Senegal, Kameroen, Togo, Indonesië, ...
De Vlaamse Luchtvaart Bond werd opgericht in 1966 voor de promotie van de luchtvaart. Delta Air Transport werd opgericht in 1967 door Frans Van Den Bergh en kon met de hulp van Freddy Van Gaever in 1969 een lijn Antwerpen-Amsterdam voor KLM opzetten.
Er werden in die jaren ook verschillende plannen gemaakt voor de verplaatsing van de luchthaven naar o.a. Brecht, Oostmalle, Linkeroever... maar ze werden nooit uitgevoerd.
Foto onderschriften (boven-links tot onder-rechts)
Stampe en Vertongen Museum vzw
Internationale Luchthaven Antwerpen
Gesloten op Paaszondag en in de maanden augustus, januari en december.
Alle rechten voorbehouden | Stampe en Vertongen Museum vzw