P27

Op 23 augustus 1964 bracht de Flying Tiger Line met haar Lockheed Constellation scheepsonderdelen naar Antwerpen. (coll. Georges Van Belleghem) 

De donkere “sixties”


Wanneer het tienjarenplan voor de haven vorm kreeg en er snelwegen, kunstwerken, tunnels bij kwamen, ging het met de luchthaven bergaf. De luchtvaartpolitiek met een centralisatie op een centrale luchthaven was bijna de doodsteek voor de Antwerpse luchtvaart. De opkomst van de jets, zoals Caravelle, betekende dat een startbaan van 1500m niet langer voldeed. In 1961 werd de Londenlijn en in 1962 de helikopterdienst opgeheven.

Antwerpen zette in de jaren 60 volledig in op de uitbouw van de haven; die slokte alle kredieten op. De luchthaven bleef verweesd achter en geraakte door gebrek aan financiële middelen in het slop. Het wegvallen van de Sabenaverbindingen en het verdwijnen van de zeeliedentrafieken maakten dat het heel stil werd op de luchthaven. Terwijl minister Bertrand beweerde dat Antwerpen zou verdwijnen als er een degelijke verbinding met Zaventem zou worden aangelegd, bleef de Antwerpse politiek, met Lode Craeybeckx, Hugo Schiltz, Leo Delwaide en Maurice Dequeecker op kop, het belang van de luchthaven verdedigen. 

Regelmatige bezoekers in die jaren waren de C-46 Commando’s, Bristol Freighters en zelfs een C-74 Heracles die ingezet werden voor het organiseren van duivenvluchten.



In 1964 kregen we terug enige vorm van regelmatig verkeer: Ford Motor Cy organiseerde lijnvluchten tussen Antwerpen en Southend om kaderpersoneel tussen hun vestigingen te vervoeren. Even was er nog een lichtpunt toen de vliegtuigbouwer Cessna zijn hoofdkwartier op Antwerpen wilde vestigen... het werd uiteindelijk niets. In 1965 werd de Sotramat Flying School opgericht : zij leidde piloten op uit o.a. Benin, Senegal, Kameroen, Togo, Indonesië, ...

De Vlaamse Luchtvaart Bond werd opgericht in 1966 voor de promotie van de luchtvaart. Delta Air Transport werd opgericht in 1967 door Frans Van Den Bergh en kon met de hulp van Freddy Van Gaever in 1969 een lijn Antwerpen-Amsterdam voor KLM opzetten.

Er werden in die jaren ook verschillende plannen gemaakt voor de verplaatsing van de luchthaven naar o.a. Brecht, Oostmalle, Linkeroever... maar ze werden nooit uitgevoerd.

Foto onderschriften (boven-links tot onder-rechts)

  • Op 1 juni 1960 werd koningin Juliana op­gewacht door koning Boudewijn voor een bezoek aan Antwerpen. (Coll. Georges Van Belleghem)
  • Op 3 juni 1963 landde de eerste Lockheed C-130 Hercules op de Antwerpse luchthaven. Hij maakte deel uit van de US Coast Guard en bracht admiraal Rohnke. (Bob Godts)
  • De Douglas C-74 Globemaster die op 19 juli 1963 duiven kwam brengen, is het grootste schroefvliegtuig dat ooit de Antwerpse tarmac sierde. (Coll. Freddy Ceulemans)
  • Een nachtelijke bezoeker was de ACE Freighters Constellation in 1966 die compressoren van Atlas Copco kwam laden. (Coll. Georges Van Belleghem)
  • Minister Bertrand (L) bracht op 22 maart 1963 een bezoek aan de door hem “terdoodveroordeelde” luchthaven. (Coll. Jos Ghoos)
  • Sabena presenteerde de Boeing B727 op de vliegmeeting van 1969. (Coll. Jos Ghoos)
  • De Red Devils fleurden de meeting op, twee van hun toestellen maken nu deel uit van het museum. (Coll. Paul Soons)
  • De de Havilland Heron van de door Ford Motor Cy georganiseerde luchtlijn Antwerpen-Southend. (Coll. Georges Van Belleghem)
Share by:
Privacybeleid Cookiebeleid