Stilaan een jaarlijkse traditie : de weerkerende REFORGER oefening. (coll. Walter Van Brempt)
Op zoek naar evenwicht
De jaren tachtig startten hoopvol, de politiek was eindelijk pro en nieuwe luchtvaartgebonden bedrijven vestigden zich op de luchthaven. 75 jaar luchtvaart in Antwerpen werd in 1984 op passende wijze gevierd: een vliegparade boven de Schelde en een grootse tentoonstelling in zaal Campo. Er werden luchtlijnen opgezet naar Parijs, Frankfurt, Manchester,.... maar even snel weer afgeschaft en in 1989 overweegt DAT te verhuizen naar Brussel.
De REFORGERoefeningen (REturn the FOrces to GERmany) zorgden in de tachtiger jaren jaarlijks voor heel wat bewegingen op Antwerpen. Nieuwe bedrijven zoals Transmarcom-Air en Stradavia vestigden zich op de luchthaven. Maar op lokaal niveau bleven de politiekers onrust stoken. Zo werd in 1983 voorgesteld om de luchthaven tijdens het weekeinde te sluiten omdat er dan geen commerciële vluchten waren. Gelukkig nam Herman de Croo het op voor de recreatievluchten en werd het voorstel geklasseerd.
Alle op Antwerpen gevestigde verenigingen (Lions Club, Jeugd en Luchtvaart, Royal Antwerp Aviation Club, Aviation Society of Antwerp) sloegen in 1984 de handen in elkaar en organiseerden een fel gesmaakte vliegparade boven de Schelde (een vliegmeeting op de luchthaven was niet toegelaten): meer dan 170.000 toeschouwers verdrongen zich op de Scheldekaaien.
In 1985 gingen de Nederlandse verkeersleiders in staking en kregen we heel wat uitwijkers te verwerken, waaronder de BAe.146, het eerste 4 motorige straalvliegtuig op Antwerpen. Maatschappijen kwamen en gingen : Connectair (Gatwick), Holiday Express (Hamburg)en Hawa Air. De Boeing 737 van Sabena wordt na 12 jaar vervangen door een Fokker F-28. In 1988 organiseerden we de aankomst van de “Tour de France Aérien des Jeunes Pilotes”, goed voor een honderdtal bezoekende toestellen. Geruchten dat Sabena de Londenlijn wilde afschaffen veroorzaakten opschudding en werden door Sabena afgedaan als nonsens. Ze stelden zelfs voorop dat er snel met BAe.146 ging gevlogen worden... maar daar wachten we nog steeds op. In dit decennium was het ook een jaarlijkse gewoonte om een vliegdag voor mindervalide jeugd te organiseren.
Foto onderschriften (boven-links tot onder-rechts)
Stampe en Vertongen Museum vzw
Internationale Luchthaven Antwerpen
Gesloten op Paaszondag en in de maanden augustus, januari en december.
Alle rechten voorbehouden | Stampe en Vertongen Museum vzw