P31

Een nieuwe maatschappij op Antwerpen, de Vlaamse Luchttransport Maatschappij - VLM. (coll. Aviation Society of Antwerp vzw)

Hoopvol naar de eeuwwisseling


Nieuwe lijnen op Hamburg door Air Hamburg en een op Zürich door Air Engiadina waren een kort leven beschoren, terwijl een nieuwe traditie - de jaarlijkse Stampe Fly In - geboren werd. De vertrekhal werd opgefrist. Na 50 jaar landt er nog eens een watervliegtuig op de Schelde. In 1993 start het nieuwe initatief van Freddy Van Gaever: de Vlaamse Luchttransportmaatschappij (VLM) is een feit. Het luchthavengebouw wordt vergroot en opgefrist.

Het doek viel al snel over Hamburg Airlines wegens te weinig interesse en de beloofde BAe.146 op de Londen lijn kwamen er niet, met dank aan de pilotenvakbonden. 

Na een loopbaan van 40 jaar nam luchthavencommandant Jos Ghoos in december 1990 afscheid van “zijn” luchthaven. In 1991 werd door minister Sauwens de vernieuwde vertrekhal geopend en maakte hij gewag van een tunnel voor de Krijgsbaan. Echter zonder concrete beloftes te maken. De RAAC vierde haar 65-jarige bestaan in 1992 met een heuse vliegmeeting “Devil’s Day” - een knipoog naar het overlijden van Jan Olieslagers 50 jaar eerder. Meer dan 50.000 toeschouwers kwamen op het spektakel af. Tegelijk liep er in “de boerentoren” een tentoonstelling over de Antwerpse luchtvaartgeschiedenis. 

Freddy Van Gaever kondigt zijn laatste initiatief aan, de oprichting van de Vlaamse Luchttransport Maatschappij - VLM. Die start in mei 1993 met een lijndienst op London City. Er worden nieuwe concessies vrijgegeven voor bijkomende loodsen en op 13 juli 1994 wordt op de verkeerstoren een prefab verdieping bijgeplaatst om de zichtbaarheid van de verkeersleiders te verbeteren. Het luchthavengebouw wordt gerenoveerd en er wordt een deel bijgebouwd voor de bagage afhandeling. In 1997 wordt door Sabena voorgenomen om de lijndienst op London Heathrow te stoppen, terwijl VLM bijkomende diensten op o.a. Zürich aankondigt. In 1998 start een nieuwe vliegschool, Ben Air Flight Academy - BAFA, en gaat VLM ook op Genève vliegen.

Domper is wel dat de Vlaamse regering na overloze debatten en ontelbare studies beslist om de startbaan niet tot 2000 m te verlengen.

Foto onderschriften (boven-links tot onder-rechts)

  • Commandant Jos Ghoos nam in 1990 afscheid van zijn luchthaven. (coll. Dirk Buytaert)
  • In 1991 opende Minister Sauwens de vernieuwde vertrekhal en maakte voor het eerst gewag van een tunnel aan de Krijgsbaan... het zou echter nog jaren wachten zijn. (coll. Dirk Buytaert)
  • Omdat zichtbaarheid belangrijk is voor de verkeersleiders, werd in 1994 een prefab verdieping bijgeplaatst op de controletoren. (Jean Dillen)
  • Een deel van de VLM vloot op de inschepingsvloer wachtend op passagiers. (Walter Van Brempt)
Share by:
Privacybeleid Cookiebeleid