PBAS

De Air Scouts en hun leiding poseren fier op de Antwerpse luchthaven. (coll. Frans Mielants)

Belgian Air Scouts


In 1937 kwam Jan De Bruyn, de restauranthouder van het vliegveld en zelf eigenaar van een vliegtuig, met het idee om in het Antwerpse een scouts beweging op te zetten naar het voorbeeld van de zeescouts. De groepering zou zich toeleggen op de luchtvaart en Vlaams georiënteerd zijn. In het buitenland waren ook dergelijke ini-tiatieven opgedoken die vooral in het dan heersende politieke karakter van onze Duitse buren paste. 



Jan vond een medestander in Elza Leysen, luchtvaartliefhebster en pilote met een eigen vliegtuig: dit resulteerde in februari 1938 in de oprichting van de Belgian Air Scouts of kortweg BAS. De scouts hadden geen enkele binding met welke andere scoutsgroepering ook en waren in essentie Antwerps en Vlaams, voor dat tijdstip een unicum. Elza Leysen werd ‘meter’ en overhandigde op 23 juni 1938 de scouts hun vaandel. Het bestuur bestond buiten de beide oprichters, uit de echtgenote van Jan de Bruyn, de echtgenoot van Elza Leysen en de hoofdleiders Christiaens, Dergent en Van Den Cruyce. Als ereleden waren er Ridder Willy Coppens de Houthulst, de Vlaamse componist Renaat Veremans en letterkundige Willem Gijssels. Als beschermende leden de Prince de Ligne en Baron Renaud de Vinck de Winnezele. 

Tijdens de weekends trokken de scouts hun uniform aan, kampeerden op het vliegveld, bouwden onder de leiding van hun monitoren zweefvliegtuigjes en kregen les in luchtvaarttechnologie, en maakten uitstappen in dat kader. Net voor W.O.II waren er plannen om een echt zweefvliegtuig te bouwen. Zodra de bevrijders Antwerpen binnentrokken, meldden de Air Scouts zich bij de Royal Air Force op het vliegveld die hen kleine klussen liet uitvoeren. Na de oorlog maakte de beweging een doorstart zonder Elza Leysen die ernstig gewond was geraakt. Het contingent Air Scouts was gevormd rond de oude vooroorlogse kern maar de leden ontgroeiden de beweging. Studie, werk en het overleven in het na-oorlogse Antwerpen namen een belangrijkere plaats in hun leven in. Uiteindelijk stopten de Belgian Air Scouts hun activiteiten maar het betekende voor veel van haar leden de aanzet voor een carrière in de luchtvaart.



Foto onderschriften (boven-links tot onder-rechts)

  • In de lokalen op de benedenverdieping van de luchthaven werd met man en macht gewerkt aan het bouwen van modelzweefvliegtuigen. Deze werden volgens eigen plannen gemaakt en droegen de naam BAS1, BAS2.... Elza Leysen, meter van de Air Scouts, was altijd bereid een handje te helpen. (coll. Luchtvaart Antwerpen vzw)
  • Het plezier je eigen creatie te zien vliegen...
  • Niet altijd speeltijd : het gebruik van de veldtelefoon werd ook onderricht.
  • Aantreden met de zwever in de hand op de parking van de luchthaven.
Share by:
Privacybeleid Cookiebeleid