PDC

Karel Bos '28.

Danny Cabooter (01/03/1939)


Danny Cabooter is afkomstig uit de Westhoek en zag het levenslicht op 1 maart 1939. Zijn ouders waren handelaars in brandstoffen, oliën, vetten en carbuur. Hij was gefascineerd door luchtvaart want hij woonde dichtbij de militaire basis van Koksijde en hoorde dagelijks Spitfires overvliegen. Op een middag hoorde hij het gesputter van een haperende motor, en vernam nadien dat de piloot was neergestort en omgekomen, het maakte een diepe indruk op hem.

Door de plotse dood van zijn twee jongere broertjes mocht hij van zijn ouders geen gevaarlijk beroep uitoefenen zoals piloot en hij werd luchtverkeersleider. In die functie werd hij ingedeeld als tijdelijk vliegend personeel en maakte hij vluchten mee op jets zoals CF100, T33 en Fouga. Na zijn terugkeer van een buitenlandse missie uit Afrika kon hij als leerling-piloot beginnen bij de luchtcomponent van de Landmacht.

Hij startte de opleiding bij de Elementaire Vliegschool van Goetsenhoven op SV4 en eindigde als instructeur in Brasschaat in 1978.

Ondernemen zat in zijn bloed en hij begon als commercieel directeur bij Transmarcom. Hij vloog hun nieuw tweemotorig vliegtuig in 12 uur van Gander naar Shannon, dwars over de Atlantische Oceaan. Er was nog geen GPS en het was navigeren met “time & heading”. Bij Transmarcom verkocht hij Cessnavliegtuigen tot de betrouwbaarheid de productie deed terugschroeven. Zijn laatste vliegtuig verkocht hij aan Bosal waar hij aan de slag kon als piloot. Hij vloog naar tal van internationale bestemmingen tot 2015. In die tijd was hij ook werkzaam bij Flying Group als training manager wat nog meer variatie bracht in zijn vliegcarrière.

Ondertussen was hij al de trotse bezitter van een SV4 die hij in 1976 had aangekocht van de overheid. Echtgenote Patricia ontwierp het vlindermotief en Danny vloog ermee tot 2000, waarna het vliegtuig militaire kleuren kreeg.

Hij wist dat het prototype van de SV4 in 1933 in Deurne werd gebouwd en zo rijpte het idee van een permanent museum. Karel Bos, de CEO van Bosal en vliegtuigfanaat, kon hij overtuigen mee in die droom te stappen en het project te financieren.

Karel vulde het museum aan met Spitfire, Harvard en W.O.I-vliegtuigen. Er werd jaarlijks een intensieve training in Duxford gedaan en Danny gaf demonstraties op Spitfire. Om het vliegtuigpark SV4 uit te breiden werden enthousiaste piloten aangespoord om eigenaar te worden. Zo zijn er momenteel in België een 30-tal vliegende SV4-tweedekkers, waarvan 10 in het museum.


De organisatie van de Stampe Fly Ins is een groot succes en nadert de kaap van 30. Danny heeft 25.000 vlieguren en is ereburger van Deurne en hangt in de “wall of fame” op de luchthaven.

Foto onderschriften (boven-links tot onder-rechts)

  • Op Fouga als TVP in Brustem.
  • Instructeur Dornier in Brasschaat.
  • Solo op SV-4 in Goetsenhoven.
  • Prins Filip en Mathilde bezochten het museum en bewonderden de Spitfire.
  • Met Spitfire Mk.IX.
  • 1ste Antwerp Stampe Fly In.
  • Vlucht op bizjet in Afrika.
Share by:
Privacybeleid Cookiebeleid