S-NIEUPORT24

Nieuport 24

Deze Franse tweedekker is een replica gebouwd door Carl Swanson (VS) en is niet voorzien van een originele Le Rhône motor, maar van een Gnome-Rhône rotatiemotor van 85 pk.

Onze Nieuport 24 is geschilderd in de kleuren van het Franse Armée de l’Air tijdens de Eerste Wereldoorlog.



Een opvolger voor de Nieuport 17 

De Nieuport 24 was een sterk verbeterde versie van de Nieuport 17 die ontwikkeld was aan de vooravond van de Groote Oorlog (14-18). Dit model 17 was dan ook het vliegtuig bij uitstek dat werd gebruikt door de Franse topazen en waarmee zij het overgrote deel van hun overwinningen behaalden in het begin van de oorlog.


De Nieuport 24 had een verbeterde romp die was uitgerust met extra spankabels om de luchtweerstand te verminderen. Eveneens werden de vleugelkleppen afgerond om de wendbaarheid van deze jager sterk te verbeteren. 

De vleugelsectie en de nieuwe staart werden gemaakt uit triplex om een strakkere constructie te bekomen die kon wedijveren met de naaste concurrent: de SPAD VII.


Na de Nieuport 24 kwam het model 27 in dienst, wat in feite een licht afwijkend model 24 was. Het werd de laatste Nieuport met de bekende “V”-vleugelstijlen. Een afgeleid model van de Nieuport 24 werd de 24bis, die in productie kwam toen de levering van staartstukken voor de 24 niet volgde.



De Grote Oorlog

Toen de Nieuport 24 op het strijdtoneel van de Grote Oorlog verscheen, was het model in feite reeds voorbijgestreefd. Nochtans in de handen van bekwame jachtvliegers was het een geduchte tegenstander voor de Duitsers. Het klimvermogen van de Nieuport 24 was veruit het beste in die tijd, tot de komst van Fokker D.VII in het Duitse kamp vanaf 1918.


Vanaf de lente van 1917 werd de Nieuport 24 in grote aantallen gebruikt als jager door de Fransen tot de lente van 1918, toen het werd vervangen. 

De trainingssmaldelen gebruikten het model 24 tot aan het einde van de oorlog.

De meeste Franse, Belgische en Amerikaanse jachtvliegers in opleiding, hebben tijdens de Eerste Wereldoorlog wel enkele uren gevlogen met de Nieuport 24.


De taak van de Nieuport 24 was voornamelijk het begeleiden van legerconvooien op het slagveld en het behouden van het lokale luchtoverwicht in hun sector. 

Om deze reden werden zij ingedeeld in Gevechtsgroepen (Groupes de Combat – GC) die elk waren ingedeeld in verschillende Wings, die op hun beurt bestonden uit smaldelen, die een bepaalde sector van het front controleerden. Zo werden de Nieuports 24 ingedeeld bij de GC11 t/m GC15 van het Franse Armée de l’Air.


Vanaf 1917 werd de Nieuport 24 geleidelijk teruggetrokken uit de GC’s en vervangen door de SPAD’s. 

Nochtans werd het model 24 verder ingezet aan het Russisch front en bleef ook na de Eerste Wererldoorlog in gebruik in de Russische deelstaten (1920).



Share by:
Privacybeleid Cookiebeleid